Πολυγραμματισμοί στην Εκπαίδευση


![]() |
The New London Group |
Η
ομάδα αυτή ονομάστηκε New London Group και το 1996 δημοσίευσε το πρώτο κείμενό
της εισάγοντας την έννοια του πολυγραμματισμού (multiliteracies). Ακολουθώντας τα κελεύσματα των πολυγραμματισμών παραθέτουμε ένα σύντομο βίντεο, το οποίο με εύληπτο τρόπο παρουσιάζει το περιεχόμενο του νέου όρου.
Με τον όρο που επινόησαν, θέλησαν να περιγράψουν δυο σημαντικές καταστάσεις που σχετίζονται με την πολιτισμική και κοινωνική αλλαγή του επικοινωνιακού τοπίου, δυο επιχειρήματα, όπως τα ονομάζουν. Το πρώτο επιχείρημα ασχολείται με την πολλαπλότητα των διαύλων επικοινωνίας και των μέσων ενημέρωσης, απόρροια της εξέλιξης και φύσης των νέων τεχνολογιών. Τα νέα μέσα επικοινωνίας αναδιαμορφώνουν τον τρόπο που χρησιμοποιούμε τη γλώσσα. Η επίδραση των νέων τεχνολογιών έχει ως αποτέλεσμα την ύπαρξη πολυμορφίας στα κείμενα. Το νόημα παράγεται με μορφές που είναι όλο και περισσότερο «πολυτροπικές», καθώς οι γραπτοί - γλωσσικοί τρόποι παραγωγής νοήματος συνδυάζονται με οπτικούς, ακουστικούς και χωρικούς τύπους (Cope & Kalantzis, 2000).
Προκειμένου λοιπόν το σχολείο να διατηρήσει το ρόλο του ως
φορέας εκμάθησης και ανάπτυξης επικοινωνιακών δεξιοτήτων οφείλει να αναδιαμορφώσει
άρδην το πρόγραμμα διδασκαλίας θέτοντας στο επίκεντρο τον μαθητή, ο οποίος πλέον
δεν αντιμετωπίζεται ως παθητικός δέκτης μηνυμάτων αλλά ως συνδιαμορφωτής τους –τουλάχιστον-
καθώς ο ίδιος συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωση του πολυγραμματισιακού πλαισίου
με το νόημα που αποδίδει στα εκάστοτε μηνύματα.
Πλέον, σύμφωνα με τους θεωρητικούς των πολυγραμματισμών, οι
παραδοσιακοί όροι «γράψιμο» ή «παραγωγή λόγου» οφείλουν να αντικατασταθούν από
τον νεώτερο και πλέον κατάλληλο «Σχέδιο».
Η εφαρμογή της έννοιας του Σχεδίου στη διδασκαλία της γλώσσας
εξασφαλίζει αφενός την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευομένων και αφετέρου την ενασχόληση
και εσωτερίκευση ποικιλίας γλωσσικών μορφών -επομένως και νοημάτων- δύο στοιχεία
που μεταθέτουν τη διδασκαλία της γλώσσας από τη μονόδρομη παρουσίαση πρότυπων γλωσσικών
μορφών και τυποποιημένων νοημάτων.
Η έννοια του Σχεδίου πραγματώνεται μέσα στη σχολική τάξη κατά
τη διδασκαλία με τέσσερις τομείς, η σειρά των οποίων μπορεί να αλλάζει στη διδασκαλία:
1.
Τοποθετημένη
πρακτική,
2.
Ανοιχτή
διδασκαλία,
3. Κριτική πλαισίωση,
4. Μετασχηματισμένη πρακτική.
Για να επιτευχθούν με επιτυχία τα προαναφερθέντα απαιτείται
οι εκπαιδευόμενοι α) να ασχολούνται με κειμενικές ενότητες πλήρεις νοήματος, οι
οποίες θα ανήκουν σε διάφορα είδη λόγου, β) το περιβάλλον διδασκαλίας να είναι πλούσιο
σε γραπτά ερεθίσματα, γ) οι συνθήκες επικοινωνίας, κατά τη διάρκεια του μαθήματος,
να προσομοιάζουν στο μέγιστο βαθμό τις αληθινές και δ) οι εκπαιδευόμενοι να
ασχολούνται κυρίως με πολυτροπικά κείμενα, ώστε να εξοικειωθούν με τους νέους τρόπους
παρουσίασης του γραπτού λόγου.
Στο βίντεο που ακολουθεί παρουσιάζονται οι στόχοι που έθεσε το Υπουργείο Παιδείας της Αυστραλίας για τη διδασκαλία των πολυγραμματισμών στους νεαρούς μαθητές.
Για όσους ενδιαφέρονται να ενσκήψουν περισσότερο στην πρακτική πλευρά της διδασκαλίας των πολυγραμματισμών ακολουθούν ορισμένοι χρήσιμοι σύνδεσμοι:
- Πώς να διδάξετε πολυγραμματισμούς
- Πολυγραμματισμοί στο Σχολείο του 21ου αιώνα
- Η Παιδαγωγική των Πολυγραμματισμών, The New London Group
Βιβλιογραφία
Cope, B., & Kalantzis, M. (2000). Multiliteracies: Literacy Learning and the Designing of Social Futures. London: Routledge.
Kress, G. (2000). Σχεδιασμός του γλωσσικού προγράμματος σπουδών με βάση
το μέλλον (Κ. Κανάκη, Μτφρ). Γλωσσικός Υπολογιστής 2 (1-2), 111-124.
Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Χοντολίδου, Ε. (1999). Εισαγωγή
στην έννοια της πολυτροπικότητας, στο Γλωσσικός Υπολογιστής, 1 (1),
115-118. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου